Smaksprøve på Bærboka

Cover bærboka

Bærboka

Bærboka inneholder alt det du trenger av kunnskap og inspirasjon for å kunne høste og ivareta alle våre bærslag på beste måte. Bær er rike på antioksidanter og svært sunne, ikke bare å spise, men også som motivasjon for mosjon i skog og mark.

Bær er godt. Selvplukkede bær som du har i fryseren eller i en eller annen form på glass, gjør vintermørket litt lysere. Vi skal ikke langt
tilbake i tid før det var en selvfølge å plukke mest mulig av disse søte, saftige vitaminbombene for å safte, sylte eller fryse ned til senere bruk. Bær var en naturlig del av kostholdet. Vi er færre som benytter oss av denne sjansen i våre dager, men økende bevissthet rundt sunt kosthold sender forhåpentligvis flere ut i skogen med bøtter og spann. Og det er nok til alle!

Bær med tradisjoner
Felles for bær er at de er saftige. Enkelte sorter inneholder mye antioksidanter, og her er nyper og svartsurbær på topp. Alle bær inneholder ulike vitaminer, og det er all grunn til å putte i seg solbær og jordbær med tanke på for eksempel vitamin c. For å få nok c-vitaminer og unngå skjørbuk på lange sjøreiser før i tida, hadde man med seg molter og tranebær i tønner, kan vi lese. Men ingenting er som helt friske, nyplukkede bær. Og skal du videreforedle eller fryse ned, er det viktig at bærene er ferske og fine. Glass og flasker må være helt rene og sterile. Blir det dannet mugg på syltetøyet, kan du bare kaste det. God hygiene er første bud for å lykkes. Og hvorfor ikke plukke og lage noe godt av «nye» bærsorter? Krekling, for eksempel. Du kan lage saft eller en god snaps. Bærene kan også tørkes og brukes sammen med tyttebær. Forfatterne er flinke til å trekke fram artig historikk om bruk av bær. Krekling har blant annet blitt oppbevart i sur melk for vinterbruk. Blandingen kunne kanskje minne litt om youghurt? I Nord-Norge har man blandet kokt seilever med knust krekling. Denne litt spesielle mosen ble smurt på flatbrød og brukt som festmat. Det skal vel litt til for at vi tester sistnevnte, kanskje.

Gode minner på glass
Hjemmelaget er best. Det er hevet over enhver tvil. Du har full kontroll på sukkermengde og tilsetningsstoffer. Du kan dessuten få mange fine turer i skog og mark som inneholder nyttig matauk. De er fine å ta frem som minner når du henter opp et glass med noe søtt og godt en sur og traurig vinterdag. Og får du ikke laget noe av bæra når de er nyplukkede, så putt dem i fryseren. De fleste holder seg lenge som nedfrosne. Frosne bær er dessuten utmerkede i smoothie og kaker. Vær heller ikke redd for å blande ulike sorter bær og gi smaksløkene nye, spennende opplevelser.

Bærboka er illustrert med fristende bilder, og sammen med enkle og mer avanserte oppskrifter gir den inspirasjon til å gå ut i skog og mark og høste av naturens overskudd. Selv med relativt små mengder bær finner du gode oppskrifter du kan prøve deg på. Boka presenterer både ville og «tamme» bær og er både oppslagsverk og kokebok. For det er mye godt man kan få ut av bæra, ikke bare saft og syltetøy.

Og husk: ingenting er bedre enn å nyte friske bær med melk og sukker etter en deilig skogstur.

Klikk her for å ta en kikk!

Du har kanskje også lyst til å lese...